söndag 9 maj 2010

Skatt på skattade pengar?

Inga-Lisa Sangregorio har en intressant artikel om fastighetsskatten på Newsmill som är väl värd att läsa .. och den blir inte mindre läsvärd av att den är skriven av en vänsterkvinna. Den fick mig att fundera lite över våra skatter i största allmänhet.

Vi arbetar och betalar skatt på vår lön, arbetsgivaren betalar sociala avgifter och kollektivavtalade tjänsteförsäkringar och skatt på sin vinst och när vi konsumerar betalar vi skatt på våra varor.

När vi förbrukar energi .. bensin, el .. så betalar vi skatt inte bara på energin utan också på energiskatterna i form av moms och nu förväntas en del också betala skatt på fastigheten och förmögenheten.

Men den fastighet vi köpt är inköpt för skattade pengar?? Räntor och lån betalas också med pengar vi redan betalat skatt för. Den som förbrukar samma belopp på nöjen, resor och konsumtion .. slipper däremot betala skatt för nöjet?? Det finns förmodligen någon sorts snedvriden logik i det resonemangen .. den som spar han ska ha inget kvar, ungefär?

Men om jag nu köper en villa för ett pris jag har råd med och inte lånar mer än det går att betala av, eller ärver samma hus .. då är det ju rent märkligt att huset plötsligt blir upptaxerat med miljoner bara för att en större samling välbärgade storstadsbor får för sig att festa runt och "koppla av" .. just precis där jag bor.

Då får JAG betala straffskatt bara för att de tycker att min bostadsort är attraktiv för sommaraktiviteter?

Om jag gör ekonomiska uppoffringar och köper ett hus i ett storstadsområde får jag inte bara betala mångdubbelt så mycket som för motsvarande villa på landsorten utan också betala straffskatt för att jag bor på ett ställe där många andra vill bo?

Det är väldigt märkligt??

Sedan tillkommer "skatt på förmögna" som är en väl förborgad hemlighet hos det regeringssugna rödgröna alternativet ..

.. och jag ger mig sjutton på att det innebär att det blir förmögenhetsskatt på innehavet av kåken, bilen och båten också!!

Så ett råd till alla unga .. om det blir en vänsterregering .. se till att ha kul för pengarna innan de försvinner in i det Ofantliga Offentliga Hålet som staten så gärna vill fylla.

5 kommentarer:

  1. Först och främst vill jag göra en sakupplysning åt dig. Sociala avgifter är något som du avstår varje månad ifrån på din lön. Hade vi inte haft dessa kollektiva försäkringslösningar så hade du haft cirka 30% mer i månaden i lön. Denna överenskommelse är sen 50-talet mellan stat, fack och arbetsgivare.

    Sen när det gäller fastighetsskatt så är den inte perfekt. Den är minst dåliga alternativet. Jag håller med dej om att det är konstigt att grannarnas försäljningar ska göra att du betalar högre skatt. Men alternativet hade varit istället att du hade betalat mycket mycket mer den dag du säljer huset och det hade skapat en bostadsmarknad som blir otroligt trögrörlig. Fastigheter är det enda kapital (och har ett stigande värde) som inte går att flytta med sig utomlands och är en bra inkomstkälla för staten. Sen tycker jag det är åt helvete fel att koja och slott ska beskattas lika.

    SvaraRadera
  2. Robert:
    Sociala avgifterna är inte alls bara avgifter. Faktakollen behöver kanske även du göra? En fjärdedel av "avgiften" är en ren skatt som gömts undan från löntagarna; den s.k. "allmänna löneavgiften". Och om det vore riktiga föräkringspremier så skulle dom ha ett tak. Alltså är det en ren skatt för dom med högre inkomster, även om det för de flesta till 75% faktiskt är en slags avgift.

    Men det här med att det skulle göra folk trögrörliga med en högre reavinstskatt, det är ju bara trams. Det handlar ju faktiskt om pengar som du har när skatten ska betalas. Det vore mycket rättvisare. Problemet för staten är ju bara att intäkten kommer lite mer ojämnt. En löpande beskattning kan man ju hålla på med även i lågkonjunktur.

    SvaraRadera
  3. Robert
    en fastighets värde är enbart teoretiskt fram tills den är såld. skall folk behöva låna för att betala fastighetsskatt om tex pensionen inte räcker till för huset de byggde för femtio år senan nu råkar ligga på en ö där folk gillar att köpa semmester hus och grannens hus är sålt för sex miljoner eller är de bara för folk att flytta.

    spekulatores.

    SvaraRadera
  4. Fastighetsskatt är skatt på livet självt. Alla som lever har någonstans att bo. Jag tycker i rättvisans namn att vi borde ha en särskilld skatt på politikerna, eftersom det skulla vara solodariskt och rättvist med detta.

    /AnnaLena

    SvaraRadera
  5. Äntligen! En politikerskatt vore verkligen konstruktivt och då kan vi minska Monas klyfta !!

    SvaraRadera