tisdag 25 maj 2010

OM det finns spöken ..

.. så tror jag att de är snälla.

I Kalmar har ett spöke blivit ett arbetsmiljöproblem .. och det måste vara ett rejält problem för jag tror inte att frågan om hur man hanterar ett spöke finns med i någon regelbok eller lagtext. Eller det kanske det finns?? I alla händelser så behöver nu ingen från hemtjänsten längre åka ensam på kvällar eller nätter till den kvinna som har det spöklikt obehagligt hemma. Blir det månne en "Lex Gast" av det??

Själv har jag aldrig träffat något andeliknande men en arbetskamrat hade en gång anställning hos en mycket gammal dam med en lika gammal hund. Hunden var kvinnans ALLT och eftersom hon var sängbunden och visste att hennes dagar var räknade så led hon av svår ångest vid tanken på att överge sin vän.

Så tog då livet slut .. hon fick dö hemma och när familjen och bilen med den avlidna lämnade huset var det bara min arbetskamrat och hunden kvar den sista natten.

De sov tillsammans och plötsligt ... så hoppade hunden ner på golvet och sprang fram mot dörren, lade huvudet på sned, gnydde .. och började vifta våldsamt med svansen av glädje. Min kompis satt som en staty i sängen och tittade på hunden .. som lugnade ner sig, tittade väntande mot dörren .. och hoppade upp i sängen och rullade ihop sig vid hennes sida.

Hon var helt övertygad om att det var den gamla damen som återvände för att se hur det gick för hunden och jag hoppas att hon har rätt ..

.. för om det är möjligt, så kommer jag att göra samma sak om jag lämnar en hjälplös fyrfota vän efter mig.

Så om det finns spöken så tror jag de är omtänksamma, snälla och bara vill kolla upp att allt är som det ska!

4 kommentarer:

  1. Visst finns det spöken...
    Leo Beata

    SvaraRadera
  2. Åh .. jag hoppas innerligt att det finns det! För vad ska jag annars ta mig till .. sen?? ;-)

    SvaraRadera
  3. Ghostalive har du inte tänkt på honom - hund har han också.

    SvaraRadera
  4. hahaha .. det är det där med .....alive som sänker den tanken, eller hur? :-D

    SvaraRadera