torsdag 10 juni 2010

Jag sk*ter ärligt talat i om ..

.. politiken målas röd eller blå!

Det enda jag begär är att den ska vara trovärdig, väl finansierad och anpassad efter världen omkring oss.

Jag vill väl också leva i ett land där alla har det bra. Där människor som är arbetslösa, mår dåligt, är gamla, handikappade eller sjuka kan få full omsorg och samma levnadsstandard som alla andra. Jag kan väl också känna att jag inte orkar arbeta med något som är tungt, oinspirerande och dåligt betalt och att jag behöver en tid för mig själv för att ladda batterierna eller hitta något som passar mig bättre. Men jag fattar också att det som gäller i min egen ekonomi också gäller för Sverige.

Utgifterna måste anpassas till intäkterna.

Utan lön så är det inte så mycket idé med att arbeta.

Har jag inte så det räcker till mig själv så kan jag inte stödja någon annan.

Nu är det val i höst och jag VILL VETA vad de är värda .. alla löften, lösningar och planer på alla problem. Vad som är plus och vad som är minus och hur det ser ut när det ena har tagit ut det andra???

Och vad får jag?? Ett ordregn ... UNGDOMS-kontrakt, -stöd, -planering, -lyft, -satsning, -kompetensutveckling, -platser, -jobb, -ingångsöppningssatsningar???

FRAMTIDS-planering, -kontrakt, -stöd, -satsning .. osv osv osv??

Utreda, folkomrösta, skapa förutsättningar för nytänkande inom miljövårdsaspekter i ambitiösa välfärdssatsningar på de svagaste mest utsatta i ett system som bör utredas och få ett kvalitetslyft efter omfattande utredning medan det ska storsatsas på folkhälsan genom omfattande nedskärningar i administrationen när den är utredd och klar och resten ska återställas om förutsättningarna är gynnsamma och det inte föreligger hinder för den tänkta ambitionsnivåsatsningen???

Satsningar, utredningar, systematiska arbetsinsatser för att klara ambitionshöjningar genom att skapa ingångsförutsättningar till lyft inom aktivitetsområdena???

Herrej*vlar .. vad jag är less på den här typen av valpropaganda utan egentligt innehåll!!!

Jag kan önska själv!

Jag kan också skapa en ideologiskt vacker värld .. om inget mer krävs än ett papper att skriva på!

I höst är det val och jag kommer att rösta på det alternativ som redovisar PENGARNA och har FÖRMÅGAN att hantera dem väl!


2 kommentarer:

  1. Min kloka mormor sa: Önska i den ena näven och spotta i den andra - sedan ser du efter i vilken du har mest. Klok gumma, min mormor.

    SvaraRadera
  2. "Utgifterna måste anpassas till intäkterna."

    Så är det ju... sen handlar det om val och prioriteringar...

    Man kan välja att köpa en superduperjaguar för lönen och låta sina barn leva på makaroner...
    Man väljer i första hand sina utgifter.

    Det är en global och nationell fördelningsfråga.

    Leo Beata

    SvaraRadera