onsdag 23 juni 2010

Ursäkta mig, men ..

.. jag blir alltid så förbannad när jag läser debattartiklar i stil med den som Ingela Andersson har i DN i dag.

Hon tycker att vi ska ta chansen att rösta fram en kvinnlig statsminister i höst .. bara för att vi aldrig har haft någon, för att Storbritannien, Tyskland, Norge, Finland och Island har och för att det ska "hända något nytt och fräscht som piggar upp och väcker en nyfikenhet inför framtiden".

Vi har aldrig haft någon statsminister med invandrarbakgrund, ingen handikappad eller HBT-person heller om vi ska börja sätta sådana krav högst på listan över vem som ska leda landet och gör vi det är jag rädd för att vi missar hela idén med jobbet.

Jag vill ha en kompetent regering .. inte EN person .. som kan se behoven hos HELA folket och en ansvarsfull ekonomisk politik som gör att vi kan känna oss .. kanske inte nöjda .. men trygga.

Det är märkligt när det gäller kvinnlig jämställdhet .. det är alltid kvinnorna som lyckats ta sig upp i toppen som ska ha mer och gynnas??

Ingela Andersson skriver att vi bör ha en kvinnlig statsminister för att Sverige inte ska "bli betraktat som ett u-land i genusfrågor, utan även i framtiden bli omtalat som ett frigjort och modernt land".

Den dag vi lägger ner lika mycket krut på kvinnorna som bär Sverige på sina axlar .. vårdpersonalen på våra sjukhus, dagispersonalen som tar hand om våra barn, kvinnorna i äldrevården, alla som hjälper och stöder våra handikappade .. de som städar, vårdar, tröstar, hjälper och är själva förutsättningen för att samhället ska fungera ..

.. den dagen ska jag också ägna mig åt luddiga icke-frågor om kön och jämställdhet i toppen av näringsliv och politik.

Men fram till dess anser jag att jämställdhetskampen bör föras bland dem som avlönas sämst för det arbete som är viktigast i samhället. Då skulle verkligen Sverige bli betraktat som ett föregångsland, ett frigjort och modernt land och det skulle i sanning pigga upp och kännas både nytt och fräscht.

Vi talar aldrig om de "vanliga" kvinnorna .. det stora flertalet .. annat än i valtider och då lovas det ALLT ... utom höjd lön. Rätten till heltid med samma låga lön, rätten till att avstå från dagar i föräldraförsäkringen, rätten till en jämställd företagarkultur med fler kvinnor på ledande styrelseposter .. men aldrig, aldrig talas det om hur oumbärliga, ovärderliga de kvinnorna är som sköter barn, gamla, sjuka och handikappade.

Ta bort en kvinnlig styrelseledamot .. det märks inte nämnvärt. Ta bort en kvinna i vården .. och det blir kaos!!

Men naturligtvis har jag ju fel .. OM bara de priviligierade kvinnorna får de högsta posterna i samhället, DÅ kommer de att lägga märke till sina mindre lyckligt lottade medsystrar och DÅ kommer de att få det erkännande de förtjänar, eller hur??

Och landets ekonomi .. som är själva förutsättningen för att vi ska ha råd att avlöna dessa kvinnor efter förtjänst???

Äsch .. den fixar sig alltid om vi bara får en kvinna till makten!!!

4 kommentarer:

  1. Det var bra skrivet! Jag vill inte bli kvoterad på grund av kön eller annars också. Men när jag jobbade extra på ett demensboende och arbetskamraten hade sjukskrivit sig då hade jag gärna tagit in en kvoterad stark man i stället att lägga alla virriga gamlingarna själv.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att Sammy Davis Jr inte lever och var kvinna och en aning gay. Han var t o m jude.Han hade varit perfekt som första val åt gaphalsarna.

    Jag är så trött på alla krav på kvoteringar över allt och till alla möjliga tillfällen. Jag vill ha en duglig person som ledare för landet i övrigt så tycker jag som en envis dåre och med Bibelns och Jesu ord :Ecce Homo (se människan!) ska det vara så jävla svårt?
    I demokratisk anda ser jag fram emot att i december Sverige skickar runt en folkvald representant i Världen som sprider glädje och ljus.Blir det en Lucia eller en Lucifer vi skickar iväg med vit nattskjorta?

    SvaraRadera
  3. Härligt, härligt du skriver precis som så många av oss kvinnor tänker och tycker. En bra ledare bedöms efter sin kompetens och inte efter vilket kön den har.

    SvaraRadera
  4. Läs och njut av dessa fröjdefulla texter av denna färgstarka kvinnliga journalist:

    www.korta.nu/jc

    PS. Nu börjar det spekuleras i VILKEN svensk journalist detta är. på gotiskaklubben.wordpress.com är spekulationerna i full gång. Jätterbra, tycker jag, för då läses texterna av ännu fler, som vill utröna vem denna svenska journalist är!

    SvaraRadera