tisdag 29 juni 2010

Fredrik Reinfeldt får höjd lön????????

Fredrik Reinfeld får höjd lön med 5000 kr i månaden står det med stora rubriker .. och med små bokstäver inne i artikeln får vi veta att ALLA statsråden har fått höjd lön.

Jisses vad jag avskyr tidningarnas rubriksättare ibland. Särskild den som tog till skamgreppet att skriva att männens potens avtagit under den nuvarande regeringen .. jag undrar om journalister på något sätt har intalat sig själva att de är smartare och mer bildade än genomsnittsläsaren???

Eller så är det HUMOR? Humor är alltid bra att gömma sig bakom när man inte har något vettigt att säga!

När det gäller statsrådens löner har jag alltid retat mig så obeskrivligt på formuleringen .. vi måste ha marknadsanpassade löner för att få kunnigt folk i politiken!

Hå hå ja ja ja .. det ser vi nu i valtider .. hur mycket kunnigt folk som ilat till partierna? Vissa partier skulle jag inte anförtro en vanlig hushållsbudget, än mindre hela landets ekonomi.

Och varför blir det bara fler och fler skattefinansierade byråkrater, generaldirektörer och andra småpåvar som MÅSTE ha marknadsanpassade löner utan att ha marknadsanpassade kvalifikationer?? Det är nog bara kaniner som förökar sig fortare än svensk administration och byråkrati ... tror jag??

Och när det gäller näringslivets högsta chefer .. med undantag för Swedbank .. så verkar det som om de flesta har någon form av krav på att visa vinst inskrivet i avtalet för att få behålla jobbet. Eller har jag fel??

Nu kommer Mona Sahlin snart att kliva fram och tala om att hon och Fredrik har för mycket i lön och därför måste betala mer i skatt.

Varför inte säga till INNAN lönerna höjs i stället?? Men då blir det väl som med RUT-avdraget .. vi måste anpassa oss efter systemet?

Och facket!!! När ska dom sätta ett tak för procentuella löneförhöjningar så att det blir ett slut på att alla som har mycket får mycket mer och alla som har lite får lite mindre .. och så delar vi systerligt på en ynklig låglönepott!!

Usch ... det är inte bra att hetsa upp sig så här när det är så varmt! Nu går jag och badar i stället ...

4 kommentarer:

  1. Hur mycket fick Ohly, Sahlin och lille Östros då?

    SvaraRadera
  2. Jantelagens Sverige, håhåjaja...

    Självklart skall landets Stadsminister ha en bra lön. Observera sedan att man redan sedan tidigare har denna ökning avtalad!!

    och jag säger samma sak som tidigare talare - vad fick Östros och Co för löner då??? Jaså, det vill (S) och Aftonbladet inte skriva någonting om... Konstigt...

    SvaraRadera
  3. Jag missunnar inte Reinfeld hans lön .. han och Anders Borg tillhör väl dom som lätt skulle kunna bli headhuntade till näringslivet .. och jobbet som statsminister bör väl vara i proportion till ansvaret.

    Det var mest rubriken jag gick igång på .. och så gav det ena det andra så här i sommarvärmen. Nästa gång lägger jag en isblåsa på huvudet INNAN jag skriver .. ;-)

    SvaraRadera
  4. Det är inte klokt! Ingen politiker borde ha mer än 35 000 i månaden. Sänk kraftigt alla politikers löner! De är inte värda dessa summor! Sitter och sover i plenisalarna, ljuger som borstbindare, vänder kappan efter vinden gör de allihop. Se statsministerns belåtna flin! Man mår illa!

    SvaraRadera