onsdag 30 juni 2010

Kommer ni ihåg ..

.. Tommie Karim???

Det var han som vaknade av att hans sambo skrek för sitt liv, rusade ut i köket och såg en okänd man som högg ihjäl henne och sprang för att hämta hjälp.

En fullständigt orimlig historia!!

INGEN trodde på det han berättade.

ALLA trodde att det var han som var skyldig!

Han satt häktad i två månader .. oskyldig, chockad och i djup sorg över sin sambos död. Socialtjänsten omhändertog hans son och hade vänligheten att tala om att det var för gott?

Hade inte sambons fosterbror mördat igen, så kanske han till och med hade blivit dömd?

Jag har tänkt på Tommie Karim under mordrättegången mot
Mats Alm. Jag TROR att Mats Alm är skyldig .. enligt de uppgifter som media har gett mig.

Men jag trodde också att Tommie Karim var skyldig till att börja med.

Det räcker inte med att tro, även om tidningarna PÅSTÅR och publicerar bilder .. ibland kan verkligheten överträffa dikten och vi kan inte .. får inte .. döma människor efter vad vi TROR!!


Därför måste vi komma ihåg vad vi nästan gjorde mot Tommie Karim.

2 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg Tommie och jag trodde också han var gärningsmannen.När det gäller det senaste fallet tror jag igen att det utpekad gärningsman som är mördaren - men det är faktiskt inte ställ bortom allt rimligt tvivel. Problemet aä att media väljer att producera "sanningar" som till slut blir verkliga sanningar för den som tar in det.Vi måste lära oss att granska fakta och vara lite mer kritiska och våga fråga är detta rätt utom rimligt tvivel. Vi måste lära oss att se med öppna ögon och att ifrågasätta vad vi ser.

    SvaraRadera
  2. Det är därför vi har domstolar tror jag, som ska döma när "skulden är utom allt tvivel". Annars har vi ju lynchmobben (media) som sköter rättvisan åt oss, förstås.

    SvaraRadera