söndag 20 juni 2010

Ja du, Liza Marklund ..

.. tänk så olika man kan se på samma fråga.

Liza Marklund skriver varmt och uppskattande om sin vän Mona Sahlin. Hon skriver vackert om att det behövs mer ideologi och mindre tal om pengar, om att det behövs mer visioner och att vi behöver ett samhälle med solidaritet, tolerans, rättvisa och lika möjligheter för alla.

Ja, det är vackert och det är något att önska, men de talade eller skrivna orden räcker mycket sällan till när de ska omsättas i praktiken, eller hur?

Mona Sahlin lovade att förnya Socialdemkraterna och går till val tillsammans med Perssons gamla gäng .. var var förnyelsen? Vart tog alla löften om förnyelse, en tydlig politik och nytt ledarskap vägen? Vad fick vi .. Maria Wetterstrands och Lars Ohlys drömmar???

Det är nog bra med ideologi och visioner när plånboken är full och framtiden trygg .. men för det stora flertalet svenskar är pengar inte en pinsamhet utan en nödvändighet. Jag känner till exempel inte en enda kvinna som av solidaritet skulle avstå från ett uns extra av sin inkomst för att få fler arbetskamrater, som Mona Sahlin så vackert uttryckte det.

Kronor och ören är viktiga för dem som utför de livsnödvändigaste jobben i landet för ca 22.000 kr i månaden.

Mona Sahlin är född in i politiken, hon vet vilka ord som ska användas, hur man framför ett känslosamt valtal och hur man attackerar en politisk motståndare men jag kan inte .. trots att jag verkligen försöker .. hitta något som hon verkligen stridit för, fullföljt och genomfört som gynnat den vanliga människan? Hon fick uppdraget att leda Sveriges största parti men jag kan inte med bästa vilja i världen se att hon har vuxit eller förändrats med uppgiften.

Liza Marklund beskriver Sverige före den nyvarande regeringen som ett av de absolut bästa länderna i världen att leva i. Ett land där så många människor mådde så dåligt att vi hade bland de högsta sjuktalen i världen trots en hög materiell välfärd?? Där människor skyfflandes undan i förtidspensionering eller meningslösa, svindyra "åtgärder" för att hyfsa till arbetslöshetssiffrorna??

"Jag ska rösta på Mona Sahlin i valet" .. skriver Liza Marklund. "Hon kommer att bli en fantastisk statsminister."

Jag ska INTE rösta på Mona Sahlin i valet .. svarar jag. För en ledare som inte växer och utvecklas med uppgiften, som inte kan delegera, förankra, förhandla och stå stadig och fast i ett litet sammanhang som en rödgrön allians-opposition ...

.. en sådan ledare kan inte bli annat än en katastrof som statsminister för ett helt land.

Och det har ingenting med kön, klasstillhörighet eller attityd att göra .. jag känner mig inte överdrivet trygg med kostymer, flintskallighet, manliga, välmående magar eller härskarfasoner.

3 kommentarer:

  1. väll skrivet, riktigt Marklund övertygar nog ingen. Sahlin verkar inte veta vad ledarskap är för något.

    en ledare känner de som de skall leda, vet vad organisationen har för krav och vem eller vilka som är mest lämpade för uppgiften. Ledaren vet också att de är ensamt på toppen efter som de inte går att deligera bort ansvaret.

    /speculatores

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet! Instämmer helt!
    Mona Sahlin har inte tillfört någonting, och att Liza Marklund pratar sig varm för sin väninna förändrar inte det..
    Mona Sahlin som partiledare för den socialdemokratiska betongpolitiken, med ideal mer i gamla DDR än i visioner som är bra för Sverige och dess invånare - nej tack, inte en rödgrön regering i höst! Frk Lovisa

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer helt! Jag äcklades när jag läste vad Liza Marklund hade skrivit. Hon har inte fattat vad deras politik egentligen går ut på verkar det som. Det handlade bara om värderingarna och inget om politiken i sig. Tror hon att de kan göra någon skillnad med en kvinna som Mona i spetsen så har hon fel.

    Jag har haft en liten tanke... Går vi mot det "perfekta" samhället som de är ute efter så finns det ingen anledning för Socialdemokraterna att finnas till. Därför är det ett mål som de inte vill uppfylla. Likt många andra väldigt vänster-orienterade partier så verkar det luta mot just detta (exkl. MP). Håller någon med?

    Nej. Jag har redan valt sedan lite drygt ett år tillbaka. Ju mer jag forskar och läser på så förstår jag varför Alliansen är det rätta valet för Sverige och välfärden i en värld som är i ständig förändring.

    SvaraRadera