tisdag 29 juni 2010

Jag blir ledsen och får svårt att andas ..

.. när jag läser rubrikerna om den tidigare polischefen Göran Lindberg. Trots att jag värjer mig så går det inte att undvika att få hela den sjaskiga historien serverad i tidningarna, på nätet och på tv-nyheterna.

Jag mår också lite illa av medias krav på offentlighet och detaljer .. det hörs ett obehagligt, lystet flåsande bakom de kraven och hade min dotter varit en av dem som fanns med i förundersökningen så vet jag faktiskt inte vad jag skulle ha tagit mig till.

För man FÅR vara naiv, dum och oerfaren när man är ung .. eller hur??

"Det är inte självklart bra med full offentlighet" .. skriver Hanne Kjöller i DN i dag och hon är väl den enda hittills som tagit upp offrens utsatthet i förhållande till kraven på full offentlighet. Vi hade nog förtstått vad det handlade om utan alla dessa detaljer.

Men det som plågar mig mest är att de unga kvinnorna tyckts tro att det var rimligt att sälja bort rätten till sin kropp? De har fått pengar .. och då var de "TVUNGNA" att stå ut. Okej, det var väl korkat av dem, men visste de vad som förväntades? Hade de en aning om vad Göran Lindberg var ute efter .. det verkar knappast så?

Ändå så kände de sig tvingade att "ställa upp" när äldre, flåsande, fläskiga gubbar vräkte sig över dem, satt på dem, klämde och kvävde, spottade, drog, petade, nöp, pillade och penetrerade, använde diverse redskap på dem och behandlade dem som saker .. ett stycke själlöst kött.

De till och med gömde sig för att få gråta osedda.

Vad gör vi med våra barn? Hur kan vi ge unga flickor så låg självkänsla att de tror att äldre män kan köpa totalt tillträde till deras kroppar, även om det visar sig att de inte hade en aning om vilka plågsamma övergrepp de förväntades gå med på?

Det jag läser i tidningarna är ju en form av slavhandel. Han har inte bara varit elak .. säger någon .. om jag haft det körigt och inte haft några pengar alls .. då har han ställt upp.

Ställt upp!!

Köpt sig ytterligare tillgång till att plåga en kvinna som tyckte hon var i "tacksamhetsskuld".

Alla dessa unga kvinnor som INTE kommer att bli företagsledare, styrelseledamöter eller akademiker ... bryr vi oss inte alls om hur det går för dem?? Är de liksom lite mindre värda???

Vem talar för dem .. kräver upprättelse .. samma nolltolerans mot sexuella trakasserier i skolan som i vuxenlivet. Hur ska vi kunna ge dem verktyg i livet så de kan försvara sig och åtminstone våga sätta gränser för sådana som Göran Lindberg?

7 kommentarer:

  1. Det är inte någons döttrar - det är våra döttrar oavsett vems biologiska barn de är. Förnedrade, utnyttjade och söndertrasad eller ingen självkänsla alls. Vi måste se dem och våga ta tag i dem.Jag vet inte hur men det måste gå på något sätt. Att lämna ut det mesta av förundersökningsmaterialet är att låta dessa arma kvinnor löpa gatlopp med sin utsatthet och "kittla" allmänhetens behov av sensation. Det kan säkert också användas som runkstimulans för den som så önskar. Jag vill så gärna göra något men vet inte vad - men jag vet säkert att ytterligare exponering av dessa tjejer är av ondo.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte se värdet av att visa detaljerna i detta vidriga material med bilder och allt. Det räcker väl med att låta rätten se eländet.

    SvaraRadera
  3. Värdet av att offentliggöra protokollet är att ta död på alla misstankar om att det skulle finnas kända människor som förekommit i utredningen men som inte kan bindas till brott. Många kommer ihåg Geijeraffären där det fanns misstankar om att rättsväsendet skyddade höga politiker och tjänstemän.

    SvaraRadera
  4. Till Jonas: Då kan man alltså offra offren bara för att en "kändis" inte skall slippa undan. Jojo bär varandras bördor - även om du som offer redan burit nog redan. Skall vi inte hänga ut tjejerna med foto och personnummer på en gång så inga tvivel kan uppkomma om något eller någon.

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas tjejerna har vett nog att betala tillbaks alla pengar de fått för sexet, nu när de säger att det faktiskt handlade om renodlade våldtäkter.

    En våldtäkt får man inte betalt för, så: hala upp plånboken nu flickor. Lämna tillbaks den nya mobilen ni köpte för pengarna osv.. ;)

    Att ta betalt först och polisanmäla sedan finns det ord för: Bondfångeri!

    SvaraRadera
  6. ANONYM .. det där var det DUMMASTE jag har sett i skrift på mycket mycket länge!!!

    Ska vi jämföra det med tjänstesektorn så kan du väl föreställa dig hur du som avloppsrensare har uppdraget att rensa ETT avlopp och upptäcker att uppdraget gäller hela Stockholms Stad??

    Betalar du tillbaka pengarna då efter att ha tvingats utföra uppdraget???

    SvaraRadera
  7. Ingen är dömd ännu.
    Var inte så naiva att
    ni tror det som media
    förmedlar är sant till 100 %.
    Om ens straffbart.

    SvaraRadera