lördag 20 februari 2010

Jag gör vågen för Anders Borg!

Under ett anförande på Handelshögskolan i Göteborg svarar Anders Borg på en fråga om vad som är grunden till Sveriges goda stadsfinanser ...

"Göran Perssons historiska insats är monumentalt betydelsefull för Sverige. Vi kan ha haft olika synpunkter på hur man borde sanerat vår ekonomi. Men den sanering de gjorde är oerhört viktig för att vi har en god ordning i vår ekonomi."

Som jag har längtat!!

Jag trodde aldrig att det skulle hända ... att en politiker faktiskt erkänner att "den andra sidan" också kan göra något genomtänkt och bra. Att någon faktiskt kan ge ett helhjärtat och uppriktigt menat beröm för väl genomfört arbete, även om man i sak kanske skulle ha gjort annorlunda.

Jag har varit så in till döden trött på den icke-politik som särskilt socialdemokraterna har gjort till sin egen. En politik som går ut på att nedvärdera allt som "motståndarlaget" lägger fram .. och sedan lägga fram en egen variant med liknade innehåll.

Att vara mot allt, att misskreditera och komma med personangrepp och presentera specialdesignad statistik för att tänja på verkligheten .. det är inte politik för mig. Det är bedrägeri, att sätta makten före uppdraget och det är så otroligt deprimerande att lyssna på.

För det är jag .. och alla andra svenskar, som är uppdragsgivaren och vi är nog mer intresserade av att höra vilka effekter en framtida politik kommer att ha på våra liv ..

.. än att höra Östros .. rutinmässigt protesterande utan motargument .. hoppa upp som gubben i lådan så fort Anders Borg uttalar sig.

Åh, vad jag önskar att vi fick en valrörelse där parterna kunde visa respekt för varandra .. och oss!!

2 kommentarer:

  1. Det vore underbart om valrörelsen inte var ett krigsspel med en ond och en god sida där väljarna klassades som åskådande idioter - helt riktigt. Dessutom känns det skönt att min politiske favorit alla kategorier Anders Borg uttalade sig som han gjorde. Det kanske finns ett litet rart hopp för valrörelsen i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Anders Borg är min absoluta favoritpolitiker, tätt följd av Birger Schlaug och Stig Malm. Jag är en politisk kameleont som hellre lyssnar på ärliga, kunniga människor som VILL något än bländande retorik som inte innehåller någonting alls.

    SvaraRadera