måndag 8 februari 2010

Vad är en "vanlig" pensionär??????

Jag kommer aldrig att leva ett vanligt pensionärsliv, säger Ingvar Oldsberg till Aftonbladet. Han beskriver sitt NYA sundare liv där han springer på ett löpband hemma i lägenheten och promenerar med en kompis. Dessutom så tänkter han inte dra ner på tempot utan kommer att fortsätta att arbeta .. helst med yngre kollegor.

Jaha .. det låter precis som ett vanligt pensionärsliv i mina öron, kanske lite stillsammare eftersom de pensionärer jag har i min omgivning motionerar intensivare och mer målinriktat än vad Ingvar Oldsberg verkar göra.

Vid de få minnesvärda tillfällen jag själv uppsökte ett gym förundrades jag över den stora andelen pensionärer. Många hade passerat pensionsgränsen för länge, länge sen och bollade med vikter som jag bara kan hantera i fantasin. Alla tortyrredskap som jag .. med vikterna på väldigt blygsamma nivåer .. nästan fick blodstörtning av efter 5 minuter, ockuperades i evigheter av hurtiga damer som närmade sig sjuttio!!

Och när det gäller jobb så tror jag att de som har intressanta arbeten som de brinner för kommer att jobba vidare efter 65 .. om det bara finns möjlighet. Så det är bara att gratulera Ingvar Oldsberg om de yngre kollegorna bjuder in till fortsatt samarbete ..

... annars så finns det många som njuter av pensionen med ett glas i handen på en trevligt krog eller en sandstrand i Spanien också .. överviktiga, rödblommiga och evigt unga i själen.

Så jag tycker nog att Ingvar Oldsberg redan nu är urtypen för en "vanlig" pensionär.

3 kommentarer:

  1. Vi snackar om här att bli helt vanliga pensionärer om fyra-fem år sådär.... då är jag runt sextio. Men det vete sjutton om vi klarar det.

    Vi (jag och min man) har inte gjort ett skapandes gran på över tre år, och det börjar bli lite småtrist. Men nu är vi nog på gång igen.

    Och vad ville jag ha sagt med detta? Inte en jäkla aning.

    SvaraRadera
  2. glömde visst ett litet D i ordet grand

    SvaraRadera
  3. Det behövs ju inga storverk för att livet ska bli roligt .. inga kändispartyn eller dyra utlandsresor eller ungdomliga bekanta. Lite trams och flams, lite skratt och självironi och små extra guldkorn i vardagen räcker gott för mig .. bara en utflykt till Barkaby outlet får mig att sväva på moln och en shoppingresa till London på 48 timmar räcker ett halvår, minst!!! ;-))

    SvaraRadera